Followers

Saturday, April 10, 2010

RUMAHKU SYURGAKU

Rumah Lama

Ini ialah rumah yang telah ditranform dari rumah asal (rumah Felda). Lama juga saya membelek-belek album lama tetapi sayang gambar rumah asal tiada dalam simpanan. Saya beranggapan mungkin pada masa itu agak susuh untuk mengambil gambar memandangkan hanya beberapa orang yang ada memiliki kamera. Salah seorang yang saya masih ingat ialah Pak Din Gambar @ Pak Din Kamera. Kalau ada yang berhasrat untuk diambil gambar kenang-kenangan, biasanya Pak Din Kameralah yang dipanggil. Rumah ini dibuat sendiri oleh ayah saya seorang diri.(Cuma pasang atap tukang yang buat) Walaupun beliau bukan seorang tukang namun beliau sangat teliti dalam kerja menyiapkan rumah ini yang mengambil masa hampir setahun untuk disiapkan.


Rumah Baharu

Saya sebenarnya telah memiliki dua buah rumah di Bagan Serai. (Taman Serai Sentosa - tengah bendang). Pada mulanya saya sekeluarga memang berhasrat untuk pindah dan tinggal di Bagan Serai memandangkan mentua saya serta ramai keluarga saya ada di sana. Namun memikirkan masalah anak-anak yang masih bersekolah, kami mengambil keputusan menunda hasrat itu.
Keadaan berubah secara drastik apabila mak dan abah pulang dari Makkah. Pada suatu malam, saya, mak dan abah berbual-bual di hadapan rumah. Mak meluahkan rasa sunyi memandangkan yang tinggal di rumah cuma mak, abah dan maksu (adik yang bongsu). Pada masa yang sama mak juga berkata hanya saya yang dapat tinggal di sini memandangkan kerja saya boleh di mana-mana. (Adik beradik yang lain kerja di KL). Saya terus memanggil isteri saya dan memaklumkan apa yang mak katakan. Tanpa bertanya lebih lanjut, isteri saya menjawab "Boleh, apaa salahnya". Maka bermula detik itu kami menyusun strategi untuk berpindah balik ke Felda Trolak Selatan. Akhirnya terbinalah rumah ini setelah rumah di Bagan Serai selamat dijual. Kami sekeluarga kini telahpun tinggal di sini...... Ibarat "Sireh pulang ke gagang" kami amat berharap kehadiran kami dapat memberi manfaat kepada keluarga dan masyarakat... Alhamdulillah......

No comments:

Post a Comment